31 december

Det känns lite som att jag står och stampar när det gäller boken just nu. Kommer inte riktigt framåt. Det är dags att jag sätter ut lite datum då saker och ting ska vara klart.

Vecka:
01. Jullov fortfarande. Innan vecka 02 ska jag vara klar med den premilinära handlingen.
02. Lämna in handling till Tina för feedback. Om handlingen fungerar är det denna vecka som jag måste börja med skissandet. Upplägget till hur boken ska se ut.
03. Fortsätt med skissandet. Jämför med andra barnböcker, hur de brukar vara upplagda.
04. Försöka skaffa en intervju på dagis för att kolla om upplägget skulle fungera.
05. Fortsätta skissa
06. Lämna till Tina för feedback
07. Om det fungerar börjar jag med själva illustrationerna idag. Annars använder jag även denna vecka till att göra om skissen
08. Fortsätt med illustrationerna
09. Fortsätt med illustrationerna
10. Den 11/3 ska boken lämnas in för inspektion av Tina.
11. Planera bokbindning.
12. Den 25/3 får jag feedback från Tina.
13-14. Använd dessa två veckor till att göra om eventuella fel. Om boken mot förmodan skulle vara felfri kommer jag använda dessa veckor till att göra en bokbindning. Annars hoppar jag över det.
15. 12/4 PA-dag. Den dagen måste allt vara klart.

28 december 2010

Nu är julhelgen över vilket ger mig lite tid att planera mitt projektarbete.

Den 22 november skrev jag en lista på vad jag hade att göra. Tänkte reda ut vad jag har gjort och inte gjort.
  1. Lägga upp projektplanen här på bloggen
  2. Ringa mitt gamla dagis och fråga om jag kan få intervjua barnen som går där. Har gjort det en gång tidigare i grundskolan och det var mycket givande att prata med dom. Borde fråga även dagisfröknar vilka problem som kan vara jobbigt att prata om med barnen och hur dom hanterar dom.
  3. Bestämma åldersgruppen jag ska anpassa mig efter.
  4. Hitta ämnet jag vill skriva om! Kan ju inte börja med varken bilderna och texten innan jag kommit på den

Vad har jag gjort?
1 kan strykas, projektplanen som den ser ut just nu finns på bloggen.
2 är inte avklarad. Jag ska ringa efter nyår. Hann inte göra det innan julhelgen och jag antar att det är julledigt nu på dagiset.
3 blev svårare än jag trodde. Om man kollar på den här hemsidan (http://www.barnbokhandeln.com/11-bilderbocker) verkar åldern 3-6 lämplig. Vi pratade om det på det första handledarmötet, 3-6 är en ganska bred åldersgrupp. Jag kollade runt lite bland det olika böckerna som fanns där och för mig är det svårt att avgöra om de är för en 3 eller 6 åring. Jag vet att en 6 åring klarar av att ta in mer än vad en 3 åring kanske gör men jag tror ändå att det går att anpassa boken så att den passar båda.
4 Jag tror att jag vill behandla ämnet olikheter. Att det är okej att vara olika. Det är trots allt det som de flesta stora krig, mobbning och sådant handlar om, att man ser olikheterna som någonting negativt. Jag lägger ut en mer detaljerad beskrivning av handlingen senare.

Projektplan

Bättre sent än aldrig. Här är projektplanen.

Projektets deltagare
Hilda Tillbom

Syfte, mål och frågeställning
Hur ska jag förmedla allvarliga ämnen (våld, krig, utanförskap etc.) till barn i form av en barnbok? Målet är att göra en barnbok och syftet med denna att synliggöra allvarliga ämnen genom text och bild

Genomförande
Metod: Illustation och berättande text. Intervju för att samla information och material till det skriftliga.

Materialanskafftning: Fiberpennor och akvarellfärger. Akvarellpapper. (eventuell bokbindning)

Form för presentation

Utställning och redovisning på projektdagen (+eventuell bok)