30 oktober 2010

En hemsida som kan vara till användning.

http://www.dn.se/dnbok/100-omistliga-barnboksforfattare-1.480300

29 oktober

Jag och Tina har nu bokat in det första handledarmötet den 11/11 2010 klockan 11.00. Det känns skönt att ha det bokat nu eftersom jag känt mig väldigt stressad över hela projektet.  Det är höstlov nu och jag tänker använda det till att spåna idéer.

EDIT: Handledarmötet blev inställt. Ny tid den 22 november på fotolektionen!

27 oktober 2010


Jag vet att det egentligen är lite för tidigt för att börja skissa på hur jag vill ha bilderna. (Jag måste bli klar med handlingen först) Men jag var tvungen att prova lite eftersom jag fick en idé om hur jag ville ha illustrationerna. Den övre bilden är tagen under processen medan den undre är den färdiga versionen. Jag ramade in bilden tillsvidare (är inte helt säker på om den ska vara med i boken eller inte) Det här är hur som helst ungefär hur jag hade tänkt mig att färglägga. Man ser inte så bra pga reflektionen i glasrutan men det gröna landskapet är uppbyggt av prickar/streck/rutor. Jag gillar det här sättet att arbeta, det är mycket roligare och ser mer genomarbetat ut än vad det hade gjort om hela landskapet bara hade varit grönt. Jag gillar även de onaturliga formerna i landskapet. Jag har nämligen märkt att barnböcker inte alltid stämmer med verkligheten när det gäller både former och perspektiv. Detta ser jag som en möjlighet.

28 oktober 2010

Det är svårt. Jag funderar fram och tillbaka. Men jag har trots allt inte haft någon handledning. Kanske kommer det lösa sig efter handledningen. Måste boka tid med Tina! Jag har jobbat en del hemma nu och behöver höra om jag är inne på rätt spår eller inte.

Projektplanen existerar just nu bara i mitt huvud. Måste få ner den på papper innan handledarmötet. Jag är stressad för att jag ligger efter så mycket när det gäller det. Det står på pappret att projektplanen skulle varit klar den 14 oktober. Men vid det laget visste jag inte ens vem jag skulle ha som handledare? Jag vet ungefär vad jag har att göra men jag måste bara skriva ner det.

27 oktober 2010

Jag har bestämt mig för att det skulle vara användbart att göra diverse intervjuer. Ska försöka få tag en barnboksförfattare (som helst både skriver handling och gör illustrationer), en bokförläggare, en förälder samt ett eller flera barn med rätt ålder (3-6 år). Jag har i ett tidigare skolarbete fått möjligheten att intervjua barnen på dagiset jag själv gick som liten, jag tänkte höra av mig till min dem igen och kolla om jag kan få göra en till intervju. Det kommer hjälpa mig att höra olika människors åsikter när det gäller detta eftersom det för mig är rätt svårt att sätta mig in i hur barn (och föräldrar) tänker när de väljer vilka böcker de ska läsa.

27 oktober 2010

Barnböcker jag gillade när jag själv var liten och som mamma eller pappa brukade läsa för mig:

  • Gustav och den snåla glasstanten av Peter Cohen. En pojke som älskade glass men som aldrig fick en lika stor som reklamskylten på taket. I slutet får han en lika stor.
  • Pettson och Findus av Sven Nordquist
  • Örnisbilar av Jan Lööf. Älskade sättet han ritade på. (det gör jag fortfarande)
  • Ta fast Fabian. Också av Jan Lööf. Handlade om en apa som försvann och så skulle de hitta honom. Man fick följa med dem när de letade och i varje bild fanns Fabian någonstans i den detaljrika bakgrunden. Tyckte otroligt mycket om att leta efter honom.
  • Alfons Åberg av Gunilla bergsström
Det är de jag kommer på så här på rak arm, sedan fanns det en rad andra böcker jag läste och gillade men kan inte komma på vad de heter. Vad böcker hette var mindre viktigt för mig när jag var liten. Jag tyckte mest om att kolla på bilderna.

26 oktober 2010


För att reda ut mina tankar har jag gjort en tankekarta på ett a2 papper. Det ger mig en övergripande bild över mina idéer. Det kan vara bra att gå tillbaka och kolla på om jag tappar bort mig. Det är kanske lite svårt att se vad som står i bilden men var lugn, jag kommer att publicera det mesta av vad som står på denna tankekarta i denna blogg inom en tid, använde mest bilden för att illustrera.

25 oktober 2010

Jag har bestämt mig för att skriva en barnbok eftersom det länge varit en dröm för mig, någonting jag alltid velat genomföra. Jag ska därför använda dessa 100 timmar skolan gett oss för att genomföra detta projekt. Svårast är att komma upp med en bra frågeställning men något som intresserar mig är vad barn egentligen klarar av att prata om. Ifall det finns något ämne som är tabu i barnboksvärlden. Och om detta går att genomföra i bokform. Jag ska försöka leta reda på detta ämne och sedan göra det till en barnbok. Men det får inte vara alldeles för svårt, det måste fortfarande vara inom ramen för vad som angår ett barn. Jag har valt mig på att rikta in mig på åldrarna 3-6 år. Det är en bra ålder att skriva böcker till eftersom de är tillräckligt gamla för att ha funderingar på lite svårare saker men bilderna i böckerna har fortfarande övertaget. Det gäller att förmedla någonting med hjälp av korta begripliga texter med bilder som fungerar även utan dem

För att kunna genomföra detta projekt behöver jag svara på följande frågor innan jag börjar på skisserna till boken.

1.       Vad klarar ett barn i 3-6års åldern av att hantera för ämnen?

2.       Vad handlar andra barnböcker om?

3.       Hur svårt kan språket vara?

4.       Vad gillade jag själv när jag var liten? Fanns det någonting jag saknade?

5.       Finns det något ämne som är extra aktuellt idag?

Jag har funderat lite fram och tillbaka när det gäller huruvida jag ska skriva själva manuset till boken själv eller kanske tolka någonting som redan finns, det är ju trots allt bilderna som ska vara övergripande för detta projekt och inte texten. Det är svårt att bestämma sig.

Svåra ämnen enligt mig: Döden, ensamhet, det okända och främmande, våld, att bli vuxen, meningen med livet, rädslor, hur barn blir till, att bli bortglömd eller bortvald, vuxna som inte lyssnar, att försvinna, inte bli sedd och alkohol, droger etc.

Viktigt: Boken ska ha ett lyckligt slut (för det har väl de flesta barnböcker?) och vara till för både flickor och pojkar. Könsneutral alltså.